Vakar, 11. jūnijā, tika oficiāli publiskotas jaunās EK regulas, kurās noteikti EU vienotie bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumi.
Noteikumi stājas spēkā 20 dienas pēc to publiskošanas (tātad, 1. jūlijā), un dalībvalstīm ir noteikts vienu gadu ilgs pārejas periods regulējuma maiņai, tādad, pilnā mērā jaunajam, EU vienotajam regulējumam ir jāstājas spēkā 2020. gada 1. jūlijā (precīzu ieviešanas posmu laika plānu atradīsiet TE>).
Sīkākās detaļās jaunos noteikumus interesenti var iepazīt TE un TE (brīdinām – rakstīts "juristu valodā", ne katram pa zobam, taču nav šaubu, ka mūsu CAA piestrādās arī pie "parastam" cilvēkam vienkārši saprotama izklāsta).
Vienkāršojot un vispārinot, tiem, kuri lido paši savam vai citu priekam ar Mavic vai Phantom "kalibra" dronu, ievērojot 120m maks. augstumu (kontrolējamā gaisa telpā – 50m) un ģeogrāfisko zonu ierobežojumus (resp. nelido tur, kur nedrīkst), šī ir laba ziņa – piereģistrējies, un vari lidot pēc tādiem pašiem noteikumiem, kā Latvijā, jebkurā EEZ valstī.
Esošajā situācijā regulējums ir visai atšķirīgs, piemēram, Austrijā un Francijā kā tūrists, kurš vienkārši vēlas daļu sava ceļojuma iemūžināt drona video, legāli lidot tu vispār nedrīksti – gara procedūra, kuras sarežģītība nav samērojama ar ieguvumu…
Jāreģistrējas būs tiem pilotiem, kuru drona pacelšanās svars pārsniedz 250g un drons ir aprīkots ar ierīci personu datu reģistrēšanai (tātad - ar kameru).
Savukārt, dažādu līmeņu apmācības būs jāiziet un atbilstoša licence jāsaņem tiem, kuri vēlas veikt paaugstināta riska lidojumus. Tādējādi, šiem pilotiem būs ātrāka un vienkāršāka lidojumu atļaujas saņemšana – ja šobrīd atļauja (vietā/laikā, kas neatbilst standarta noteikumiem) ir prasāma par katru lidojumu un tiek izniegta uz vienu noteiktu vietu un datumu, tad nākotnē sertificētiem pilotiem dzīve kļūs vieglāka. Labi.
Jaunie noteikumi atrisina arī virkni juridisku dīvainību un detalizēti nosaka procedūras, kuras jāiziet noteiktas kategorijas bezpilota kuģa lidojumu atļaujas iegūšanai, ievieš ekspluatanta jēdzienu (piemēram, uzņēmums, kuram ir vairāki droni un, iespējams, arī piloti). Tāpat, regulējums paredz arī vietu, domājams, netālas nākotnes preču piegādes un pasažieru pārvadāšanas droniem.
Īsumā – kārtībai ir jābūt, un, ja tā ir saprotama un vienota visā EEZ, tad tas ir labi!