Ar prieku jāsaka, ka pilotu interese bija liela – eksāmenam atvēlētajā telpā VA "Civilās aviācijas aģentūra" jaunajā birojā visas eksāmena kārtotājiem paredzētās vietas šorīt bija aizņemtas.
Centīšos apmierināt jūsu interesi, īsi pastāstot, kas un kā:
DISCLAIMER: šis ir subjektīvs personīgās pieredzes stāsts par pirmo tālvadības pilotu teorētisko zināšanu pārbaudījumu CAA 2019. gada 21. augustā plkst. 10.00. Ir skaidrs, ka laika gaitā kā eksāmena gaitā, tā saturā ir iespējamas izmaiņas.
-Kā pieteikties?
Šobrīd teorētisko eksāmenu iespējams kārtot klātienē, pirms tam piesakoties, nosūtot e-pastu uz adresi caa@caa.gov.lv, e-pasta virsrakstā (Subject:) norādot "Pieteikums tālvadības pilota eksāmenam". E-pasta tekstā – savu vārdu, uzvārdu un kontaktinformāciju.
Eksāmenu datumus ērti uzzināt, sekojot līdzi informācijai Facebook lapā "Pilotē dronu droši", taču, lai nebūtu pārpratumu, pēc pieteikuma saņemšanas ar jums sazināsies CAA darbinieks, kurš saskaņos ar jums eksāmena laiku.
-Kur?
Šobrīd eksāmeni norit CAA jaunajās telpās Biroju ielā 10 (blakus lidostai "Rīga"), trešajā stāvā. Tā kā vienlaicīgi eksāmenu var kārtot ne vairāk par ~20 cilvēkiem, tad CAA laipni atļauj atstāt automašīnu stāvvietā pie biroja - vietas pietiekami.
Paredzams, ka nākotnē būs iespēja eksāmena teorētisko daļu nokārtot arī attālināti.
-Kas jāņem līdzi?
Līdzi jāņem derīga pase vai ID karte, noderēs arī pildspalva (ja tā aizmirsusies, CAA uz eksāmena kārtošanas laiku laipni aizlienēs). Tā kā, eksāmenu kārtojot, ir atļauts izmantot arī palīglīdzekļus – attiecīgos likumus un normatīvos aktus (MK noteikumi Nr. 368, EK Regula 2018/1139 un likums "Par aviāciju"), nav peļama doma savā datorā, planšetē vai viedtālrunī saglabāt šos dokumentus elektroniskā formātā. Visiem eksaminējamajiem gan tiek izsniegta arī nosaukto dokumentu drukāta kopija, bet elektroniskai šai gadījumā ir zināma priekšrocība – meklēšanas iespējas.
-Kāda ir eksāmena norise?
Pēc tam, kad klātesošajiem ir ierādīta vieta un visi ir piereģistrēti, tie pa vienam tiek uzaicināti saņemt eksāmena testa lapas, pie saņemšanas uzrādot personu apliecinošu dokumentu.
Kad visi ierakstījuši testa lapās savu vārdu, uzvārdu, p.k. un kontaktinformāciju, eksāmens var sākties.
Testā no vairākiem piedāvātajiem atbilžu variantiem ir jāizvēlas, jūsuprāt, pareizās, izvēlēto apvelkot ar riņķīti. Kopējais jautājumu skaits ir 30. Uz katru jautājumu ir tikai viena pareiza atbilde (tas, saprotams, neizslēdz iespēju, ka ir doti četri varianti, no kuriem pēdējais ir "visas augstākminētās atbildes ir pareizas").
Lai eksāmens tiktu atzīts par nokārtotu, nedrīkst pieļaut vairāk par trim kļūdām.
Dotais laika limits ir 30 minūtes, kurām aizritot, dalībnieki nodod aizpildītās lapas CAA darbiniekiem, un tiek palūgti iziet no eksāmena telpas uz neilgu laika sprīdi, kamēr komisija novērtē atbildes.
Seko īss sasvstarpēju sarunu un piedzīvojumu stāstu brīdis gaitenī, un pavisam drīz visi tiek aicināti atpakaļ rezultātu paziņošanai.
-Kādi ir jautājumi?
-Atvainojiet, bet nebūt nealkstu piepulcēties ik gadu augošajam eksāmenu biļešu nopludinātāju pulkam.
Jautājumi smelti no trīs pirms tam atklāti izziņota dokumentu satura kopuma un arī tie, kas saistīti ar pilotēšanas/drošības praktisko pusi, nav nekas tāds, līdz kam nevarētu aizdomāties drona pilots ar zināmu pieredzi un veselo saprātu. Vienmēr jau var skaldīt matus par konkrētu jautājumu un tā atbilžu formulējumu, bet, ja atmetam lieku ķildību, jautājumi ir OK. Pie tā arī paliksim.
-Kā veicās pirmajiem eksāmena kārtotājiem?
Visi klātesošie teorētisko zināšanu testu nokārtoja sekmīgi (kas netieši apstiprina iepriekš izteikto apgalvojumu par jautājumiem).
Testu lapas netiek atdotas atpakaļ, bet vēlāk CAA teicās atsūtīt to skenētās kopijas.
Ja nepaveicas un testu nenokārto, atkārtoti to ir iespējams mēģināt ne ātrāk, kā nākamajā dienā (kas ir pilnīgi normāla un saprotama prakse).
-Ko tālāk?
Ar teorētisko zināšanu pārbaudi vēl nekas nav galā – lai saņemtu kāroto atļauju paaugstināta riska lidojumu veikšanai, vēl jānokārto arī praktiskais pārbaudījums. Tas tiek veikts tepat Pierīgā, Baložos, un par precīzu norises laiku vienojas ar CAA inspektoriem.
Praktiskajā pārbaudījumā piloti izmanto paši savus dronus.
Ja jūsu rīcībā ir dažādu kategoriju ierīces, kuras vēlaties izmantot paaugstināta riska lidojumu veikšanai, tad eksāmens kārtojams ar smagāko dronu – ja sekmīgi nokārtosiet pārbaudījumu ar Matrice 200, tad jums pārbaudījums lidojumu atļaujai ar Mavic 2 atsevišķi jākārto nebūs.
Svarīgi, ka dronu ar pacelšanās masu virs 1,5 kg pilotiem jau uz pārbaudījuma brīdi ir jābūt spēkā esošai civiltiesiskās atbildības apdrošināšanai.
Droniem ar pacelšanās masu zem 1,5 kg pilota civiltiesiskās atbildības apdošināšana būs obligāta no 2020. gada 2. janvāra (ja tiek veikti paaugstināta riska lidojumi – "ierindas" lidošanai noteikumu ietvaros civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, protams, ir ieteicama, taču ne obligāta).
Par to, kā dzīvē izskatās praktiskais tests, ziņosim, kad būsim to izbaudījuši uz savas ādas.
No tā, cik lasīts "Pilotē dronu droši" FB resurā, tad jāzina/jāprot konkrētā drona tehniskās īpašības, pirms- un pēclidojuma procedūras, karāšanās gaisā, pamata manevri (←↑→↓), vertikāls kvadrāts, horizontāls kvadrāts, horizontāls kvadrāts ar vērsuma maiņu, astotnieks, dezorientācijas tests, pacelšanās un nolaišanās 45° slīpā trajektorijā. Lielajiem droniem – arī karāšanās vienā punktā ar atslēgtiem pozicionēšanās sensoriem.
-Ieteikumi tiem, kuri gatavojas kārtot šos pārbaudījumus:
- visupirms, ir vērts pārliecināties, vai jums tiešām ir vajadzība veikt paaugstināta riska lidojumus. Jaunie noteikumi ir jāzina visiem pilotiem neatkarīgi no tā, vai tiek veikti paaugstināta riska lidojumi, vai nē – izlasām un saprotam noteikumus, un pēc tam izlemjam, vai ir nepieciešamība veikt lidojumus ar tādu vai citādu atkāpšanos no to pamatprasībām;
-"iet uz dullo" nav laba doma – lai arī testa laikā ir atļauts izmantot palīgmateriālus, ierobežotais laika limits un krietnais dokumentu apjoms (jāņem vērā, ka tie rakstīti juristu, nevis pasaku teicēja "mēlē") neļauj pieeju "izlasu jautājumu > meklēju atbildi dokumentu kaudzē" uzskatīt par potenciāli sekmīgu – tomēr ir liela atšķirība, vai tu meklē "pats īsti nezinu, ko", vai drošības pēc iemet acis pirms tam vairākkārt lasītā dokumentā, lai pārliecinātos par sava viedokļa pareizību. Nu, un, galu galā – drona pilotam taču nepiestāv vieglprātīga attieksme, vai ne?
-līdzīgi, kā daudzos citos testos ar ierobežotu izpildes laiku, katram droši vien ir savas metodes, taču mans ieteikums ir vispirms ierakstīt atbildes, kuras skaidri zini bez liekas galvas lauzīšanas, un tad iet cauri jautājumu sarakstam no sākuma, pievēršoties tiem jautājumiem, kuri šķita grūtāki, formulējumā neviennozīmīgāki vai citā ziņā piņķerīgāki. Racionālais grauds vienkāršs – ja "iestrēgsim" uz vienu konkrētu jautājumu, nepaspēsim atbildēt arī uz tiem tālākajiem jautājumiem, kuru pareizās atbildes zinām "uz sitienu";
-rūpīgi un vairākkārt izlasām jautājumus un atbilžu variantus – par ātrumu šai spēlē punktus nedod;
-ja reiz ir atļauts izmantot palīgmateriālus, tad nekautrējamies to arī darīt, ja rodas nepieciešamība – arī par spītīgu lepnumu punkti doti netiek.
Tā vai citādi, ir prieks, ka mūsu, vienam darba, citam vaļasprieka, joma – lidošana ar dronu – kļūst arvien sakārtotāka.