Turpināšu stāstu par tālvadības pilotu eksāmenu norisi (par eksāmena teorijas daļu rakstīju TE>).
Iesākumam, maza atruna:
DISCLAIMER: šis ir subjektīvs personīgās pieredzes stāsts par tālvadības pilotu praktisko pārbaudījumu. Protams, situācijas un citu pieredze var atšķirties, bet, tā kā prasību kopums visiem ir vienāds, nav šaubu, ka kopumā norisē būtisku atšķirību nebūs.
Tātad: pēc sekmīgas eksāmena teorētiskās daļas nokārtošanas sūtiet pieteikumu par vēlmi kārtot tālvadības pilota praktisko iemaņu pārbaudi uz CAA e-pastu caa@caa.gov.lv.
Pēc laiciņa saņemsiet informāciju, ka tādā-un-tādā datumā ir plānota tālvadības pilota praktiskā pārbaude, norādīta pārbaudes vieta un tiek piedāvāts noteikts pulksteņlaiks.
Kā to viegli saprast, jums ir jāaizsūta atbilde, kurā apstiprināt, ka noteiktajā laikā ieradīsieties uz pārbaudi.
Uz vienu eksaminējamo ir ierēķināta viena stunda. Tas nav masu pasākums – CAA inspektors noteiktajā laikā gaidīs tieši jūs, un viņam nebūs iespēju "paņemt nākamo" gadījumā, ja neierodaties. Tāpēc, cienot citu laiku, atbildīgs cilvēks (un drona pilots noteikti tāds ir, vai ne?) gadījumā, ja piedāvātajā laikā tādu vai citādu apstākļu dēļ netiekat, tad šis jautājums ir jārisina, jau sākotnējās sarakstes laikā vienojoties par citu pārbaudes laiku, nevis pēc tam, kad viss ir nokavēts.
Kad laiks un vieta ir zināmi un no jūsu puses apstiprināta ierašanās uz pārbaudi, pāris dienu laikā saņemsiet vēl vienu e-pastu ar vadlīnijām tālvadības pilotu praktisko prasmju pārbaudei (domājams, pieejamas arī CAA interneta resursos, bet, lai būtu vienkāršāk – TE BŪS>).
Šo dokumentu iesaku izpētīt – tas ir gaidāmās pārbaudes mugurkauls.
Jāsaka, ka šis dokuments man praktiski atņem iespēju šai rakstā pateikt kaut ko negaidītu un pārsteidzošu – jā, tieši tāda arī būs eksāmena norite.
Tas, kas svarīgi, ir, ka CAA inspektors nevis pasīvi nolasa no lapas jautājumu un gaida atbildi, bet gan šos jautājumus ietver sarunā ar jums, papildus runāto (piemēram, par gaisa telpas izmatošanas ierobežojumiem) parādot arī datora ekrānā. Protams, jums ir jāzina noteikumi un to pielietojums praksē, taču daudz zināšanu un praktisko iemaņu gūsit arī pašā eksāmena norises laikā – inspektors pēc jūsu atbildes uzklausīšanas vēlreiz padziļināti izstāsta apspriežamās normas būtību un tās konsekvences "reālajā dzīvē", tādējādi, neatkarīgi no gala rezultāta, jūs no eksāmena aiziesit zinošāks, nekā atnācāt – liels paldies CAA inspektoriem (manā gadījumā tas bija Ilmārs Ozols, taču ne mirkli nešaubos, ka viņa kolēģi arī ir uzdevuma augstumos).
Kā jau būsiet nopratuši pēc iepriekš piesauktajām vadlīnijām, jautājumu loks skar ne vien gaisa telpas izmantošanu, bet arī zemes un gaisa risku novērtēšanu, metereoloģisko apstākļu ietekmi un drona tehnisko risku apzināšanos un to samazināšanas soļus.
Ar lidošanu tieši saistītā eksāmena sadaļa sastāv no sagatavošanās (cita starpā, atceramies par vesti) un pirmslidojuma pārbaužu parādīšanas un komentēšanas, pašas lidošanas un pēclidojuma procedūru veikšanas. Protams, dronam jābūt marķētam atbilstoši noteikumiem. Marķējums drīkst atrasties arī baterijas nodalījumā un būt neredzams, kamēr tā nav izņemta. Starta laukums pēc jūsu paša izvēles – variet izmantot līdzi paņemto, bet nav aizliegts arī pacelties un nolaisties no rokas.
Lidojuma vingrinājumu izpildes laikā inspektors vēlas pārliecināties, ka esat spējīgs vadīt savu lidaparātu plūdeni un kontrolēti. Tas attiecas gan uz "uz augšu - uz leju, uz sāniem, uz priekšu un atpakaļ, rotējam, gan arī citiem lidojuma elementiem, piemēram, ar pacelšanos 45° leņķī inspektors sagaida nevis "abas sviras līdz galam un tad jau sanāk" tipa raķetes cienīgu startu, bet samērā lēnu, kontrolētu lidojumu norādītajā trajektorijā.
No pilotēšanas viedokļa, šķiet, grūtākais ir vingrinājums ar astotnieku – uz pretim esošā meža fona saskatīt salīdzinoši zemu lidojošo dronu un novērtēt attālumu līdz tam nav nemaz tik vienkārši (iespējams, ērtāk ir pultī no kameras skata pārslēgties uz karti un "uzzīmēt" astotnieku kartē). Astotnieks veicams, nemainot drona vērsumu, respektīvi, ar labo pults sviru (pieņemot, ka vadība iestatīta uz Mode 2). Vingrinājumi jāveic "P" lidojuma režīmā.
Gaisa figūrām seko dezorientācijas tests – pēc inspektora norādes aizlidojam attālumā, kurā ar aci vairs nav iespējams noteikt drona vērsumu attiecībā pret jūsu atrašanās vietu, un tad, neskatoties pults ekrānā, rotējam dronu, līdz inspektors saka "stop!". Un tad, joprojām neskatoties pultī, jums ir jāspēj atgriezties mājās. Domājams, katram no jums ir sava ierasta rīcības secība šādām situācijām, bet domāju, ka būšu uzminējis, sakot, ka tā balstās uz faktu, ka sānisku (pa labi-pa-kreisi) kustību salīdzinoši tālu esošam dronam ar aci varam noteikt, bet tuvāk-tālāk kustību – ne. Kolīdz saprotam, pie kādas sviras kustības drons lido uz noteiktu pusi, ir skaidrs arī tā vērsums attiecībā pret virzienu pilots-drons, un spējam bez sarežģījumiem vadīt to mājās.
Nākošā pārbaude ir saistīta ar drona atgriešanos mājas punktā situācijā, kad tiek zaudēti sakari ar pulti – jums jāmāk paskaidrot, kā drons "uzvedīsies" šādā situācijā, kādi programmatūras iestatījumi šo uzvedību nosaka un kādi ir veiksmīgas RTH izpildes priekšnosacījumi (mājas punkta piefiksēšana, lidojumu uzsākot, apstākļiem atbilstošs atgriešanās augstuma iestatījums, u.tml.). Kad tas izdarīts, inspektors izslēgs jūsu pulti un varēsiet pats savām acīm pārliecināties, cik lielā mērā jūsu paredzējums piepildās. Nākošais solis – kā pārtraukt automātisko RTH, kad sakarus atjauno. Uzdevums ir pārtraukt atomātisko atgriešanos mājās un manuāli nosēdināt dronu.
Savā ziņā līdzīga ir jautājumu grupa par automātiskiem lidojumiem – ir jāspēj pastātsīt, kas tie tādi, kā tos plāno, kādi ir riski un kādi ir šo risku samazināšanas soļi, kāda būs drona uzvedība, kā šī tipa lidojumus uzsāk un pārtrauc, u.tml.
Pieļauju, ka dažādām jautājumu grupām pievērstās uzmanības daudzums ir atkarīgs no eksāmena sākumā jūsu sniegtajām atbildēm par to, kāda tipa darbības jūs parasti veicat ar dronu un, ja būsit teicis, ka jūsu kā pilota darbs pamatā saistīts ar automātisku lidojumu veikšanu, tad, iespējams, šai sadaļai tiks pievērsts krietni vairāk uzmanības, nekā tas bija manā gadījumā.
Gadījumā, ja eksāmenā startēsit ar dronu, kura pacelšanās masa pārsniedz 1,5 kg, pārbaužu klāstu papildinās arī spēja noturēt dronu vienā punktā ar atslēgtām pozicionēšanās ierīcēm.
Atceramies, ka, atšķirībā no mazākiem droniem, šiem 1,5kg+ arī jau šobrīd ir nepieciešama aktīva civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polise. "mazajiem" putniem šāda prasība būs obligāta no nākamā gada 2. janvāra.
Pēc drona nosēdināšanas būs īsi jāpastāsta par pēclidojuma procedūrām un drona transportēšanu, bateriju uzlādes/pašizlādes īpatnībām un citiem līdzīgiem jautājumiem.
Noslēgumā, inspektors pārliecināsies, ka zināt, ko darīt arī situācija, kad ir noticis kaut kas slikts, piemēram, drons uzkritis cilvēkam un to savainojis. Skaidra lieta, ka darbības pamatprincipi ir tādi paši, kā jebkurā citā negadījumā – prioritāte ir tālāku risku novēršana un negadījumā iesaistītās personas veselība – ievainojuma smaguma novērtēšana, pirmā palīdzība un lēmums par ātrās palīdzības dienestu iesaistīšanu vai neiesaistīšanu (atceramies, ka arī jūsu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas noteikumi paredz noteiktu rīcību kopumu un secību apdrošināšanas gadījuma pieteikšanā).
Tālāk? -Tālāk inspektors paziņos jūsu praktiskās pārbaudes preventīvo rezultātu, un pēc kāda laiciņa (manā gadījumā tā bija nepilna nedēļa) e-pastā saņemsiet rakstveida lēmumu, kurā cita starpā būs norādīts jums piešķirtais tālvadības pilota numurs.
Šobrīd izsniegtās atļaujas ir derīgas līdz 2021. gada 1. jūlijam.
Svarīgi ir, ka saņemtā atļauja pati par sevi vēl nenozīmē zaļo gaismu lidot ārpus esošo noteikumu ietvariem – tas ir tikai priekšnoteikums un viena no sastāvdaļām, lai saņemtu atļauju paaugstināta riska lidojumam.
Viens no jaunās kārtības plusiem ir tas, ka iespējams saņemt arī ilgtermiņa atļauju (līdzīgu apstākļu un pielīdzināmas risku pakāpes), kas līdz šim nebija iespējams.
Salīdzinoši drīz gaidāmi arī citi patīkami jaunumi, piemēram, līdz 2020. gada 2. janvārim Latvijas un citu EU valstu gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzējiem ir savos interneta resursos jāizveido ērti pārskatāma sadaļa, kurā drona pilots varētu kartē ērti apskatītes, vai un kādi ir ierobežojumi interesējošā lidojuma vietā, un, ja ir ierobežojumi, tad ar kādām iestādēm vai institūcijām jāsaskaņo lidojums.
Īpaši jāuzteic Civilās aviācijas aģentūra, kura patīkami strauji uzlabo dronu pilotus interesējošo informācijas sadaļu – iesaku: https://uas.caa.lv – uzskatāmi, viegli uztverami un īsi.